Hvordan forebygger man stress på arbejdspladsen?

Hvad er stress, og hvordan forebygger man stress på arbejdspladsen?

Alle kender ordet stress, og mange kender med stor sandsynlighed en eller flere der har været eller er ramt af stress. Men hvad er stress egentlig, hvad kommer det af og hvordan forebygger man stress på arbejdspladsen?

Stress vs travlhed – hvad er op og ned?

I forhold til stress, så er det først og fremmest vigtigt at få styr på begreberne. Stress er nemlig ikke i sig selv en sygdom som mange måske tror. Stress er derimod et symptom på nogle ubalancer i hverdagen – på jobbet, der hjemme eller som oftest, i en kombination.

De fleste af os har prøvet at have travlt. Måske også så travlt at det var svært at komme “op i helikopteren” og finde roen og overblikket. Travlhed kan give sved på panden og rastløshed, og disse symptomer sammen med manglende overblik forveksles ofte med stress. Men det behøver det absolut ikke at være. Det kan være at du blot har travlt.

Hvornår er det så stress og ikke bare travlhed?

Stress kan opstå når man over længere tid ikke har styringen i sit liv – eller føler at man har tabt den. Altså populært sagt, ikke kan få enderne til at mødes.

Men stress er ikke kun dårligt. Faktisk kan man med rette sige, at der findes situationer hvor stress er yderst formålstjenligt, mens det på andre tidspunkter er det modsatte – ikke særlig gavnligt. Eller måske ligefrem skadeligt for os.

Spændingsfeltet mellem travlhed, den gode stress og den dårlige – måske – farlige er flydende. Det er derfor umuligt at sætte et tidspunkt for hvornår det “at have meget om ørerne” ikke længere blot er almindelig travlhed.

Set rationelt, så er stress faktisk et fantastisk værktøj som naturen har udstyret os med. Ved stress aktiveres nemlig en lang række fysiske og biologiske processer gennem den sympatiske del af det autonome nervesystem.

Gennem disse processer formår stress at gøre os årvågne og øge alle vores sanser. Samtidig så stiger vores blodtryk, blodcirkulationen øges til områder som har brug for ilt, bl.a. vores hjerne, og vores muskler bliver spændte og klar til “action”.

Med andre ord, så får det autonome nervesystem os til at være klar, når vi virkelig skal præstere. Eller flygte og forsvare os.

Når vi har travlt og har deadlines der skal nås, så kan stress altså hjælpe os til at vi kan “holde skruen i vandet” og yde både mere end normalt – og i længere tid.

På den korte bane er stress altså – eller kan være – nyttig for os.

På den lange bane derimod, kan stress være skadeligt – og i nogle tilfælde endda direkte farligt.

Stress er ikke en sygdom

Stress er som nævnt ikke en sygdom i sig selv. Derimod kan langvarig stress udløse en lang række symptomer – fysisk som mentalt, som kan udløse eller forværre eksisterende sygdomme.

Blandt de fysiske symptomer på alvorlig stress er bl.a. hovedpine, svedeture, smerter i maven, hjertebanken, manglende appetit, nemmere ved at pådrage sig forkølelse og infektioner (nedsat immunforsvar), manglende appetit, impotens, vægttab m.v.

Stress kan desuden forværre eksisterende kroniske sygdomme som fx diabetes og hjertekarsygdomme.

Af psykiske symptomer kan bl.a. nævnes træthed, generel ulyst og håbløshed, “kort lunte”, besvær med at huske, koncentrationsbesvær, tristhed og manglende humoristisk sans, angst og depression.

Det er derfor vigtigt at være opmærksom på hvornår travlhed – på jobbet og derhjemme – og den sunde (kortvarige) stress ændres til at blive den usunde stress.

Hvordan forebygger man stress på arbejdspladsen generelt?

Med god kontakt til dig selv, din familie og – ikke mindst – dine kollegaer på arbejdspladsen, kan du lære at spotte de første symptomer på stress og tilegne dig redskaber til at håndtere stress på en konstruktiv og nyttig måde. Til gavn for dig selv og dem du omgiver dig med.

På et Sundhedspartnerdk stresshåndteringskursus kan du og dine kollegaer desuden få konkret viden om travlhed, stress og symptomer, samt få helt enkle og konkrete værktøjer til at forstå og håndtere stress. Både før stress opstår og efter de første symptomer viser sig.

Læs mere om et Sundhedspartnedk Stresshåndteringskursus | StressWorkshop på arbejdspladsen.