Stresshåndteringskursus | StressWorkshop

… få de rigtige redskaber på et stresshåndteringskursus

 

Få vejledning i stresshåndtering på arbejdspladsen med et Sundhedspartnerdk stresshåndteringskursus | StressWorkshop og nedsæt risikoen for langvarig sygdom, sygefravær og forringet produktivitet!

Bestil kursus nu eller hør mere på telefon 20 20 88 60

 

 

Langvarig stress kan være farligt

På trods af at stress ikke er en sygdom i sig selv, så bliver stress betegnet som en folkesygdom i folkemunde. Dette skyldes at ca. 10-12 % – eller ca. 430.000 her i Danmark oplever symptomer på alvorlig stress hver dag. Stress berører altså en meget stor del af os direkte, og endnu flere indirekte, fx pårørende eller kollegaer på arbejdspladsen.

Stress er altså ikke en sygdom men derimod et symptom på en tilstand, hvor kompetencer og tilrådehavende tid overskrider de ressourcer, man har til rådighed. Stress kan vise sig psykosomatisk, hvor psykiske problemer fører til fysiske sygdomme som eksempelvis hjertekarsygdomme, blodpropper m.v., samtidig med at kroniske sygdomme kan forværres.

Langvarig svær stress er altså livsfarlig og skal tages alvorligt. Men stress er ikke kun et problem for den, der rammes, det er også et problem for arbejdspladsen, hvor stress ofte fører til langvarig sygefravær og derfor påvirker produktiviteten i de enkelte teams og måske på hele arbejdspladsen generelt.

Der er derfor fornuft i at opnå viden om stresshåndtering på arbejdspladsen.

På et Sundhedspartnerdk stresshåndteringskursus får du og dine kollegaer brugbar viden om stresshåndtering på arbejdspladsen, de følgesygdomme, der kan forekomme, og ikke mindst redskaber til at spotte stress hos dig selv eller hos andre samt viden og konkrete værktøjer til at forebygge og håndtere situationer, der kan føre til stress på jobbet.

 

Hvad er stress egentlig?

… Er det fx stress, når vi har travlt på jobbet, eller er stress i virkeligheden noget helt andet? Kan vi håndtere stress og hvordan gør vi – inden det opstår eller efter stress er konstateret hos en enkelt medarbejder eller måske i et helt team?

Alt dette får I svar på gennem dette heldags (7 timers) stresshåndteringskursus.

Kurset kan medvirke til bedre stresshåndtering på jobbet samt give en bedre forståelse for, hvad stress er, og dermed på sigt medvirke til et bedre psykisk arbejdsmiljø og som en følge deraf bedre trivsel, færre sygedage og højere produktivitet.

 

FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF STRESS KAN BETALE SIG

Ud over at stress er en ubehagelig oplevelse for den enkelte medarbejder, så vil stress blandt en eller flere i en medarbejdergruppe altid påvirke resten af teamet i større eller mindre grad – og dermed hele virksomheden.

Ikke alene koster det samfundet uanede mængder af penge, når vi danskere pludseligt rammes af stress. Men det kan også hurtigt koste din virksomhed rigtig mange penge, hvis en eller flere af dine medarbejdere bliver syge pga. stress.

Så meget koster stress

  • Op mod hver 4. sygemelding er pga. stress. Det svarer til op mod 35.ooo sygemeldte danskere hver dag
  • Stress er årsag til 30.000 hospitalsindlæggelser hvert år
  • 3.000 danskere får førtidspension hvert år pga. stress
  • Mellem 250.000 og 300.000 danskere lider alvorligt af stress
  • Det koster ca. 500.000 kr. at erstatte en sygemeldt medarbejder med akademisk baggrund
  • Det koster ca. 300.000 kr. at erstatte en sygemeldt medarbejder uden akademisk baggrund
  • Det koster virksomheden ca. 1 mio. kr., hvis en medarbejder med en månedsløn på blot 20.000 kr. ”brænder ud” og forlader virksomheden efter 6 mdr. – hvis det drejer sig om en leder med en månedsløn på 55.000, koster det virksomheden ca. 4 mio.

Med andre ord er der sund fornuft i at have defineret en stresspolitik i forhold til både at forebygge stress, stresshåndtering, når den pludseligt dukker op, og ikke mindst i forhold til det at få medarbejderen tilbage på jobbet igen.


DETTE INDEHOLDER JERES STRESSHÅNDTERINGSKURSUS:

 

HVAD ER STRESS

  • Hvad er stress egentlig?
  • Hvordan spotter vi stress hos kollegaer/medarbejdere?
  • Stressfaktorer privat
  • Stressfaktorer arbejdsmæssigt
  • Stresssymptomer psykisk
  • Stresssymptomer fysisk
  • Adfærd

KONSEKVENSER

  • For medarbejderne.
  • For arbejdspladsen / organisatorisk

FOREBYGGELSE OG STRESSHÅNDTERING PÅ ARBEJDSPLADSEN

  • Skabe bevidsthed og forståelse for handlingsmønstre
  • Prioriteringsværktøjer m.v.
  • Kollegaer og samarbejde og åbenhed
  • Væsentlige værdier i afdelingen/virksomheden
  • Fastholdelse af nye mønstre

 

I får et stresshåndteringskursus, der er en blanding af teori og øvelser/case, og selve indholdet tager udgangspunkt i jeres arbejdsplads og jeres oplevelse af virkeligheden, og kan bl.a. omhandle:

  • Værdier og mindset samt tanke- og handlemåder
  • Individuel indsats og samspil i gruppen eller virksomheden.
  • Fremadrettede handleplaner eller information og igangsætning af nye tankemønstre og indsatsområder
  • På workshoppen indgår bl.a. praktiske mindfulness-/afstresningsøvelser

 

HVEM UNDERVISER JER?

Jeres underviser på dette stresshåndteringskursus er speciallæge, Ph.D. med viden og erfaring i håndtering af angst og stress – også stresshåndtering på arbejdspladsen

 

Vejledende pris pr. kursus: kr. 16.450,00

Maks. antal deltagere pr. kursus: 18

Alle priser er eksklusive moms. Ved flere kurser, hør nærmere om en fordelagtig pris.

Lær at håndtere stress på din arbejdsplads!

Ring på telefon 20 20 88 60