Konditest i Aarhus

Hvordan er din kondition? Få en konditest nu og find ud af hvor god din form er.

Få en konditest i Aarhus nu, og find ud af hvordan din fysiske form er. Du har sikkert hørt at det er vigtigt at have et godt kondital. Konditallet fortæller nemlig hvor god en form du er i.

Men konditallet fortæller også om hvorvidt din kondition er så lav at den udgør eller kan komme til at udgøre en sundhedsmæssig risiko.

Derfor er det en rigtig god idé at få foretaget en konditest i Aarhus fx hvert eller hvert andet år.

Både hvis du er idrætsudøver eller din alder har passeret de 40 og du gerne vil forblive sund og rask.

Få taget en konditest i Aarhus på vores Sundhedsklinik i Aarhus Nord

Har du nogensinde tænkt over hvordan din kondition har det – altså hvordan dit kondital ser ud?

Jo, selvfølgelig hvis du er idrætsudøver – fx seriøs motionist, så har du garanteret.

Men det har du måske også hvis du har svigtet dig selv lidt i forhold til at være fysisk aktiv, over den senere tid. Måske har taget et par kilo eller flere på.

Skal du deltage i et af de mange forskellige motionsløb, og tænker: “Er jeg nu i lige så god en form som jeg tror jeg er?”

Eller vil du bare holde øje med din fremgang, så du ved om din træning giver bonus?

Uanset om du dyrker idræt/motion eller blot kunne tænke dig lidt mere information om din fysiske form, så er det en god idé at få din kondition testet.

På Sundhedspartnerdks klinik i Aarhus Nord, kan du få foretaget 2 forskellige cykeltests:

  • 2-punkts test
  • Watt max test

Begge tests foregår på en ergometercykel.

Ved 2-punktstesten cykler du i 2 omgange a 5 minutter med forskellige belastninger (watt modstand).

Under testen holdes din puls op mod tiden du har cyklet samt belastningen og dit kondital beregnes efterfølgende.

Den tid du cykler er altså maximalt 10 minutter plus en kort opvarmningsperiode forinden.

Ved Watt max testen øges belastningen med 30 watt for hvert 2. minut. Du cykler her til udmattelse, og tiden du cykler afhænger helt af din fysiske formåen.

Testen er rimelig krævende, og anbefales udelukkende til yngre mennesker eller folk som generelt er sunde og raske.

Begge tests er absolut pålidelige, men med Watt max testen kommer du tættest på dit faktiske kondital (nedennævnte VO2 max test).

Uanset hvilken konditest du vælger, så vil du kunne måle din formændring fra gang til gang, når du fx bliver testet med et fast interval.

Prisliste

2-punktstest: Kr. 375,00

Watt max test: Kr. 450,00

Prisen er inklusive moms og udlevering af mappe med dit resultat i.

Din konditest i Aarhus finder sted på vores adresse i Aarhus Nord

Sundhedspartnerdk
Finlandsgade 25F
8200 Aarhus N

Tidsbestilling nødvendig!

 

Bestil tid til konditest i Aarhus på

Telefon: 20 20 88 60 | mail: info@sundhedspartnerdk.dk

Hvad er et kondital egentligt?

Hvad er et kondital egentlig, og hvordan måler man det?

Konditallet er kroppens maksimale iltoptagelse delt med kropsvægten. For at få det helt præcise kondital kræves avanceret laboratorieudstyr. Testen her kaldes en VO2 max test.

Denne test er udelukkende for eliteidrætsudøvere eller for supermotionisten som gerne ofrer fra 1.500-3.000 for en sådan test.

Men der er heldigvis udviklet andre test – som fx ovennævnte 2, “Watt max test” og “2-punkts test”, som begge giver et rimeligt pålideligt resultat.

Konditallet generelt har betydning for mange forskellige ting i forhold til eksempelvis din evne til at præstere i sport. Men konditallet har også stor sundhedsmæssig betydning.

Eksempelvis ved man at risikoen for at dø af alle årsager stiger med 300 % når konditallet falder til under 20.

Selve konditallet er udtryk for din krops maksimale evne til dels at optage ilt fra luften når du trækker vejret indad, samt at transportere ilten rundt med blodet til alle væv og organer.

Ilt indgår i alle forbrændingsprocesser i kroppen, og er dermed essentielt i forhold til at omdanne energi i musklerne til brug for fysisk arbejde – bl.a. udøvelse af sport.

Med andre ord kan man sige at dit kondital er udtryk for din krops kapacitet til – både at udføre hårdt fysisk arbejde samt at gøre det i længere tid. Jo bedre dit kondital er (jo højere tal), jo bedre er din krops kapacitet til at udføre fysisk arbejde.

Selve “konditallet” udtrykker man i ml ilt (VO2 | Volumen ilt) pr. minut pr. kilo (kropsvægt).

Det vil sige at jo mere du vejer, jo lavere vil dit kondital være. Det betyder også at du kan forbedre dit kondital alene ved at tabe dig hvis du fx vejer lidt for meget.

Som eksempel på dette, så forestil dig 2 personer med en maksimal iltoptagelse/minut på 4 liter (4000 ml). Den ene person vejer 100 kg mens den anden kun vejer 80.

I dette eksempel vil konditallet hhv. være 40 og 50.

Konditallet kan man forklare som evnen til at løfte sin egen kropsvægt rundt. Det er selvsagt vigtigere for en løber at have et højt kondital sammenlignet med en cykelrytters da kropsvægten hos en løber udgør den største forhindring for at flytte kroppen.

 

Har mænd bedre kondition end kvinder?

Ja, er det korte svar. Årsagen ligger dels i at kvinders evne til at transportere ilt er ringere end hos mænd. Baggrunden for dette er dels i at tætheden af det iltbærende protein hæmoglobin er lavere hos kvinder, samt at kvinder generelt har en højere fedtprocent.

Man ved også at konditallet er faldende med alderen. Både hos kvinder og mænd.

Dette skyldes flere faktorer. En er med stor sikkerhed at mange bliver mindre fysisk aktive med alderen. Mindre fysisk aktivitet er ensbetydende med forringet lungekapacitet, mindre muskulatur og dårligere kapilarisering. Dette vil i sig selv medføre en forringet evne til at optage og transportere ilt.